Perkongsian Idea tentang Bahan Bantu Mengajar
Kit Persembahan Matematik
1.0
PENGENALAN KIT PERSEMBAHAN MATEMATIK
Rajah 1.0: Kit
persembahan saya.
Kit
persembahan ini dihasilkan untuk kegunaan bagi mata pelajaran Matematik Tahun
1. Selain itu, kit persembahan ini adalah sesuai untuk kelas yang mempunyai 35
orang murid dan selama 2 jam. Kit persembahan ini akan digunakan dalam
pengajaran bagi Topik 1 Nombor Bulat Hingga 100.
2.0
OBJEKTIF KIT PERSEMBAHAN MATEMATIK
Objektif yang
perlu dicapai dengan bantuan kit persembahan ini adalah seperti berikut:
i.
Menamakan
nombor hingga 100,
ii.
Menentukan
nilai nombor hingga 100.
iii.
Menulis
nombor dalam angka dan perkataan.
3.0 CARA
PEMBINAAN KIT PERSEMBAHAN
1. Menyediakan bahan-bahan seperti kertas
warna, kertas lukisan, kotak meletak gincu, gunting, gum, double tape, pensel warna, mounting
board, tack-it dan objek kecil
(seperti itik plastik)
Rajah
2.0: Kotak yang meletak gincu.
2. Mengunting
dan melekat berbagai-bagai jenis kertas warna atas kertas lukisan yang
berbentuk bulat.
3. Kemudian,
kertas lukisan yang dilekat penuh dengan kertas warna tersebut ditampal atas
kedua-dua pemutar.
4. Menggunakan
mounting board untuk menutup apa-apa
yang tidak berkenaan dengantopik yang ingin diajar.
5.
Mencetak
nombor-nombor 0 – 9 sebanyak 8 set.
6.
Kemudian,
menggunting dan melekat beberapa daripada nombor tersebut atas pemutar kit secara
sementara dengan menggunakan Tack-it.
7. Beberapa
set cetakan nombor 0-9 itu perlulah dilekatkan pada kad berwarna untuk menjadi
kad nombor yang dapat dipakai oleh para murid.
8. Mencetak gambar-gambar objek yang
menarik seperti bunga, epal dan sebagainya.
4.0
KOS PEMBINAAN KIT PERSEMBAHAN
Bahan
|
Bilangan
|
Harga
|
1.
Kertas
warna
|
2
(packs)
|
RM
3.40 x 2 = RM 6.80
|
2. Mounting
board
|
1
|
RM
3.40
|
3. Tack-
it
|
1
|
RM
4.20
|
Total
|
RM
14.40
|
5.0
CADANGAN AKTIVITI KIT PERSEMBAHAN
(PANDUAN)
Unsur Seni Visual
Matematik
Tahun 1
Bidang
Pengajaran: Nombor dan Operasi
Tajuk:
1.0 Nombor Bulat Hingga 100
Bilangan
murid: 35 orang
Aktiviti 1
1.
Guru
mengajar menamakan nombor bulat 1 hingga 100 bagi kumpulan objek sebagai
mewakili kuantiti dengan melalui membilang objek dalam kumpulan menggunakan
bahagian SET A kit persembahan.
2. Guru
meminta murid-murid membilang objek-objek yang ada pada kedua-dua belah
bahagian SET A bersama-sama dengannya dan
menamakan nombor bulat tersebut dengan menggunakan SET
B kit persembahan.
3.
Guru
membahagikan murid-murid kepada 5 kumpulan.
4.
Guru
menentukan bilangan objek di Bahagian 1 dan 2 dan meminta murid-murid bekerja
dalam kumpulan membilang objek-objek tersebut.
5.
Murid-murid
diminta mewarnakan jawapan yang betul dan hantar kepada guru sebelum wakil
kumpulan keluar ke hadapan untuk menunjukkan jawapan yang betul menggunakan SET B. Kumpulan yang mana betul dan hantar jawapan
dalam masa yang paling singkat dikira menang. Lembaran kerja 1, 2 dan 3 akan
disediakan.
6.
Daripada
aktiviti tadi, guru juga boleh mengajar murid-murid membandingkan kuantiti dua
kumpulan objek menggunakan kedua-dua belah bahagian SET
A.
Aktiviti 2
1. Guru
mengajar murid-murid menulis nombor dalam angka dan perkataan dengan
menggunakan SET B kit persembahan.
2. Apabila guru menunjukkan sesuatu angka
seperti “0”, “1”, “8”, dan sebagainya di
bahagian kiri SET
B, guru boleh menunjukkan
perkataan angka tersebut di bahagian kanan SET B.
3. Guru memberi soalan seperti “menunjukkan __(angka)__
dalam perkataan” atau “menunjukkan __(perkataan)__ dalam angka” dan
meminta murid keluar ke hadapan untuk menujukkan jawapan.
4.
Lembaran
kerja 1 dan 2 disediakan untuk setiap murid.
Tekan link ⇩ untuk dapatkan lembaran kerja 1 dan 2:
https://drive.google.com/file/d/1zMoMy-s0V6G0BoaIK9lv7c5FYCyPjYmq/view?usp=sharing
Tekan link ⇩ untuk dapatkan lembaran kerja 1 dan 2:
https://drive.google.com/file/d/1zMoMy-s0V6G0BoaIK9lv7c5FYCyPjYmq/view?usp=sharing
Unsur Seni Pergerakan
Matematik
Tahun 1
Bidang
Pengajaran: Nombor dan Operasi
Tajuk:
1.0 Nombor Bulat Hingga 100
Bilangan
murid: 35 orang
Aktiviti 1
1.
Guru
membahagikan murid-murid kepada kumpulan (2 orang dalam satu kumpulan).
2.
Guru
memberikan setiap murid satu kad nombor dan murid-murid diminta memakai kad
nombor tersebut.
3.
Guru
menentukan bilangan objek pada Bahagian 1 (kiri) dan Bahagian 2 (kanan) SET A kit persembahan.
4. Murid-murid
diminta membilang objek yang ada pada kedua-dua bahagian dan membandingkan
kuantiti dua kumpulan objek tersebut serta berbaris mengikut “BANYAK” dan
“KURANG” seperti yang ditunjukkan di Rajah 1.0.
Rajah 3.0: Cara pergerakan Aktivit 1.
Unsur Seni Muzik
Matematik
Tahun 1
Bidang
Pengajaran: Nombor dan Operasi
Tajuk:
1.0 Nombor Bulat Hingga 100
Bilangan
murid: 35 orang
Aktiviti 1
1. Guru
mengajar murid-murid menamakan nombor bulat yang paling asas dulu, iaitu nombor
1 hingga 10 dengan menggunakan nyanyian sambil menggunakan jari membilang objek
yang ada pada kedua-dua bahagian SET A kit
persembahan ataupun objek-objek yang ada di sekeliling kelas.
2. Melodi lagu “Bangun Pagi Gosok Gigi” digunakan dan
liriknya diubah seperti berikut:
Rajah 4.0: Lirik Lagu 1, 2, 3.
3. Guru
meminta murid menyanyi lagu ini bersama-sama dengannya supaya murid-murid dapat
ingat dengan lebih mudah.
6.0 KEKUATAN KIT PERSEMBAHAN
6.0 KEKUATAN KIT PERSEMBAHAN
Antara
kekuatan kit persembahan ini ialah kit persembahan yang mewarna-warnai ini
dapat menarik perhatian murid-murid terutamnanya murud-murid yang mempunyai
kecerdasan visual. Dengan adanya bantuan kit ini dalam proses pengajaran dan
perkembangan, murid-murid dapat belajar dengan lebih gembira dan mereka akan
lebih faham dengan apa yang dipelajari. Selain itu, permainan berpasangan yang
diadakan dengan bantuan kit ini dapat melibatkan semua murid secara aktif dalam
aktiviti kelas. Ini secara tidak langsung dapat membantu murid-murid yang
kurang bersosial untuk bergaul dengan rakan-rakan di sekeliling kerana
pembelajaran juga dapat dilaksanakan melalui interaksi sosial antara satu sama
lain. Akhir sekali, aktiviti nyanyian yang berkaitan dengan tajuk nombor dengan
bantuan kit tersebut dapat mengukuhkan kefahaman murid dengan meningkatkan lagi
pemikiran kerana ia dapat mengaitkan apa yang dipelajari dengan kehidupan
seharian kanak-kanak.
7.0 KELEMAHAN
KIT PERSEMBAHAN
Antara
kelemahan kit persembahan ini ialah kit persembahan yang tidak mempunyai saiz
besar akan menyebabkan kesukaran murid-murid yang duduk di belakang untuk
nampak dengan jelas. Selain itu, jika ingin memnghasilkan kit persembahan yang
sama yang mempunyai saiz yang lebih besar akan melibatkan kos yang lebih
banyak. Justeru, kit persembahan ini adalah lebih sesuai untuk kaedah
pengajaran demonstrasi yang dijalankan dalam kelas sahaja. Oleh demikian, kit
ini sebenarnya hanya sesuai untuk kelas yang kecil iaitu kelas yang mempunyai
murid yang tidak lebih dripada 35 orang.
Rakaman Video bagi Kit Persembahan Matematik - Spinning Box
8.0 RUJUKAN
Asri Lazi
Amin. (2019). Definisi Kit Pembelajaran. Retrieved from: http://www.scribd.com/doc/141841618/Definisi-Kit-Pembelajaran
Dunn,
R. dan Dunn, K. (1978). Teaching Students
Through Their Individual Learning Styles. Virginia: Reston Publishing.
Penghasilan Multimedia Interaktik Topik Pecahan Tahun 2
⟱
⟰
Kit yang sangat menarik dan memang mampu memanfaatkan murid-murid. Cadangan utk tambahbaik ialah boleh cuba hasilkan kit dalam saiz yg lebih besar. Teruskan usaha!
ReplyDeleteKit yang sangat comel and menarik. Ini dapat membantu murid-murid dalam pelbagai aspek.
ReplyDeleteKit yang sangat menarik dan hasil daya kreativiti tinggi serta pengunaan warna yang cerah dapat disamakan bagai sauh yang berpotensi menarik perhatian pelajar.
ReplyDeleteKit yang berwarna-warni dan mampu menarik perhatian murid-murid. Hasilan kit ini mampu membantu bakal guru dalam pelaksanaan aktiviti PdP dengan lebih berkesan.
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeleteWow!!! Idea yang sangat kreatif.
ReplyDeleteWow amazing!!!!!!!
ReplyDeleteKit persembahan yang excellent sangat. Kit ini mudah dapat menumpukan perhatian kanak-kank dan mereka tidak mudah berasa bosan semasa P&P dijalankan.
ReplyDeleteGood work. Pelajar akan lebih fokus dan menarik minat untuk belajar menggunakan kit Ini .
ReplyDeleteKits yg amat menarik,thanks for sharing
ReplyDeleteThis helps me a lot in creating ideas on preparing my class, thanks 👏
ReplyDeleteWow great effort!!
ReplyDeleteKit yang amat menarik, bagus 👍
ReplyDeleteKit yang kreatif Dan menarik
ReplyDeleteKit yang menjimatkan kos
ReplyDeleteSaya ialah pelajar dari IPGKTI, multimedia yang anda hasilkan itu mempunyai grafik dan animasi yang menarik... Syabas!!!
ReplyDeleteWowww bahan multimedia ini dapat memberi kesan positivif terhadap pembelajaran Matematik murid.
ReplyDelete